Sofie
Baert

Omdat ik zelf nog altijd enorm kan genieten van voorgelezen te worden, maak ik er mijn missie van om op de school waar ik werk tijdens elke vergadering (voor)leestips aan de collega's te geven onder de vorm van een poster die ook naar alle ouders wordt gestuurd. Bij de start van de vorige studiedag, las ik met veel plezier voor uit 'Een man die Ove heet' en ik lees dagelijks voor aan mijn klas.

erika
lauwers

Ik wil blijven voorlezen omdat verhalen herinneringen oproepen, troost bieden en mensen samenbrengen. Voor ouderen in een woonzorgcentrum is het een moment van verbinding, herkenning en rust. Het geeft me voldoening om op deze manier een glimlach te brengen bij de bewoners.

Erika
De Clercq

Voorlezen in de klas is een krachtig en veelzijdig middel dat ik als juf graag en regelmatig inzet. Het stimuleert voorlezen de taalontwikkeling van kinderen. Ze maken kennis met nieuwe woorden, zinsstructuren en uitdrukkingen die ze misschien niet zo snel in hun dagelijkse omgeving horen. Dit helpt niet alleen bij hun woordenschat, maar ook bij hun begrijpend luisteren en later bij het zelf lezen

sien
deprez

ik werk ook in de kinderopvang en lees zowel daar als thuis vaak voor met gebaren. En dat geef ik graag door aan de volgende generatie

Voorlezen is toveren met klank,
woorden waaien door de kamer.
Met gebaren laat ik de woorden extra dansen,
kinderen vangen verhalen met hun ogen.
In elk verhaal bouw ik een brug
tussen hun wereld en de mijne,
tussen taal, verwondering en samen zijn

Marie
Goesaert

Ik lees veel voor in mijn klas. Dit doe ik omdat ik veel kinderen heb die zelf niet goed (genoeg) kunnen lezen. Hierdoor zijn ze vaak niet gemotiveerd om een dikker boekje helemaal uit te lezen. Maar wanneer ik voorlees is iedereen heel erg blij en aandachtig aan het luisteren. We doen dit ook gezellig in de leeshoek. Ik stel ook vragen om zo hun begrip en begrijpend luisteren te testen.

Linde
Luyten

Lezen is goedkoop de wereld rondreizen. Lezen is avonturen beleven vanuit mijn veilige zetel met een kop lekkere chocomelk. Dat warme gevoel wil ik mijn plusdochtertje meegeven. De leeskriebel doorgeven. Zodat ook zij later kan voorlezen voor haar zusjes/broertjes en op haar manier de leesvlam aanwakkert in hun hartjes.

Lieselot
Vancoille

Omdat voorlezen het leukste is wat je kan doen om kinderen mee te laten reizen in de boeiende wereld van verhalen en illustraties.

Magali
Nuyts

Voorlezen brengt je in een andere wereld in enkele seconden tijd. Je kan iedereen met woorden laten spelen, genieten, fantaseren. Ik vind dit zowel thuis als op school het fijnste moment van de dag. En op de foto kan je zien dat we dat kwartiertje niet overslagen wanneer we op uitstap zijn.

Janne
Diepvens

Voorlezen in mijn kleuterklas is voor mij een bijzonder moment van warmte en verbinding. Samen luisteren, lachen en meevoelen met de verhalen zorgt voor een gezellig sfeer. Het prikkelt de fantasie, vergroot de woordenschat en helpt kinderen emoties te begrijpen. Zo groeien ze in taal én hart.

Camilla
Huyers

Voorlezen is belangrijk voor mij omdat het zorgt voor verbinding tussen kind en volwassene. Het stimuleert de taalontwikkeling, fantasie, sociale vaardigheden en concentratie. Daarnaast beleven kinderen er veel plezier aan en worden ze meegenomen in nieuwe werelden vol verwondering. Voorlezen is niet alleen leerzaam maar ook een fijn en warm moment van samenzijn.

Gwen
De Doncker

De spanning en de onwetendheid bij het zien van de cover. De verwondering in de ogen van de kids als ze ontdekken hoe het verhaal verloopt en ze nadien aan elkaar kunnen vertellen hoe het verhaal eindigde. Bij een volgend voorleesmoment van hetzelfde boek steeds iets nieuws ontdekken. Of gewoon opnieuw beginnen met een nieuw boek. De rijkdom van fantasie en taal is onbetaalbaar, boeken doen dromen