Veerle leest Ik vind je lief, opa. Jillian Harker voor op school.

Kinderen waren heel enthousiast en luisterden geboeid naar het verhaal.

valerie leest Over de bekendste kabouter, Plop voor op school.

Het is fijn om ouders/grootouders uit te nodigen in de klas, maar een zeldzaam exemplaar om een papa of een opa te ontvangen. Dus super trots op dit moment, dat er dit jaar een papa kwam vertellen in de klas.
Het boekje is gekozen door de kleuter zelf, zo krijgen we een inkijkje in de keuze van boekjes/verhaaltjes die kleuters thuis maken.

Rachna leest Sinterklaas Verhalen voor Buiten

Het was koud, maar het zonnetje scheen terwijl ik het verhaal voorlas. De kinderen konden gezellig op een dekentje zitten of liggen. Ze vonden het heerlijk ontspannen!

Els leest Bibbervlees- Karin Jacobs voor Straten in de schoolomgeving

Kinderen bellen aan bij de mensen in de schoolomgeving en lezen een gedicht, mopje, tekstje voor. De leerlingen vonden het een topmoment en de mensen uit de buurt ook!

cursisten Nederlands voor anderstaligen leest De dans van de vogel uit 'Beren op de weg' van Jeanne Kurvers e.a. voor op school.

Ook in het volwassenenonderwijs lezen we voor! Door te luisteren naar verhalen leren onze cursisten Nederlands aan anderstaligen (NT2) heel veel nieuwe woorden en oefenen ze hun luisterstrategieën. We zetten ze op weg om zelf in het Nederlands voor te lezen voor hun kinderen. Zo wordt Nederlands lezen een gezellig groepsgebeuren!
Luister naar onze verhalen op https://www.youtube.com/playlist?list

Griet leest Alle mogelijke boekjes die we hebben voor op school.

Dat de kinderen genoten van dit leesmoment/ luistermoment in hun persoonlijke luisterdoos. Een doos die we samen maakten in de klas met oa de oortjes die we hier konden downloaden en vergroot hebben.

Andrea leest sprookjes voor op school.

De interactie tussen leerlingen van de derde graad en de leerlingen van het eerste jaar. Het inleven in het verhaal. De leuke reacties van de leerlingen.

Shauni leest Aanbod aan verschillende voorleesboeken voor op school.

Wat hebben we genoten van de voorleesweek. Elke middag werden we ondergedompeld in de wereld van de boeken!
Elke klas kreeg bij de start van de voorleesweek een gepersonaliseerde boekwijzer en een voorleesboek cadeau. Dit werd dankzij ons oudercomité mogelijk gemaakt.

Kathy leest Verschillende boeken voor op school.

De voorleesmomenten werden spontaan opgevuld volgens ieders talent.

Florence leest Wat groeit er in mama's buik? voor op school.

Dit boek is een openhartig boek dat geen blad voor de mond neemt. Onderwerpen als seks, verschil tussen man en vrouw en baby's op een eerlijke manier bespreekbaar te maken is nooit eenvoudig in een klas. Als vroedvrouw vind ik het ook onze taak om deze onderwerpen bespreekbaar te maken. Dit boek was een goede aankopingspunt hiervoor. Het is ook rijk aan nieuw woordenschat.

Florence leest Het naveltje van Herbert voor op school.

Kinderen zijn nog volop in de ontdekking van hun eigen lichaam. Maar dat 'gatje in de buik' is toch wel een vreemd 'ding'... Dat is geen wond, het doet geen pijn,... en toch is het daar. Vreemd!
Zelf kreeg ik van mijn kinderen vaak de vraag wat dat 'gatje' was en waarom we allemaal dit hebben... Of we nu jong of oud zijn, meisje of jongen, mama of papa,...

Lieve leest Stap door… voor op school.

Boek spreekt kleuters aan. Is een dankbaar boek om uit te werken met concreet materiaal

Mattias leest Verhalen voor echte jongens (Usborne) - De verschrikkelijke opruimrobot - voor Dit filmpje werd opgenomen in 2021, toen corona ervoor zorgde dat ik niet in de klas mocht voorlezen. Ik heb het thuis ingesproken - en het werd in de klas getoond. Nog steeds vinden ze het hier thuis leuk om er naar te luisteren.

Voorlezen is een moment om te genieten met de kinderen. Na een hectische dag op werk of hier thuis, is het een rustmoment waarop ik als papa tijd wil nemen. Het lukt helaas niet elke dag, maar als het lukt - dan komt mijn jongste zoon (6 jaar) dicht bij me zitten, en vaak komt mijn andere zoon (9 jaar) er ook nog bij. Heel af en toe, komt mijn dochter - 11 ook nog luisteren. Dat koester ik.

Elke leest super veel prentenboeken voor op school.

Deze week genoten onze kleuters volop van het voorlezen, dat zag je aan hun snoetjes! Met hun zelfgemaakte oren op hun hoofd genoten ze nog meer van de boekjes!
We gingen naar de bib, er kwam een auteur, een mama,... Het was een super toffe voorleesweek!
De kleuterjuffen en hun kapoenen van BSGO Horizon Ternat!

Elke leest super veel prentenboeken! voor op school.

Deze week genoten onze kleuters volop van het voorlezen, dat zag je aan hun snoetjes! Met hun zelfgemaakte oren op hun hoofd genoten ze nog meer van het voorlezen!
We gingen naar de bib, er kwam een auteur, er mama's,... en we lazen zelf voor aan onze vriendjes! Een super mega toffe voorleesweek!
De kleuterjuffen en hun kapoenen van BSGO Horizon Ternat!

Kelly leest Allerlei boeken voor in het kinderdagverblijf.

Elke dag een andere voorlezer, buiten het fijne moment leren vriendjes ook nieuwe gezichten kennen, sociaal ontwikkelen, ook anderstalige ouders komen in hun moedertaal voorlezen , enen enthousiast luisteren we mee. Kinderen zijn een toonbeeld van inclusie ! Welke taal ook het boek heeft, de lichaamshouding van de lezer spreekt “boek”delen

t'Kliekske leest een zelfgeschreven en geïllustreerd verhaal voor in de buitenschoolse kinderopvang

Onze oudste kids(LJ5)hebben voor de kleuters een zelfverzonnen en zelf geïllustreerd(echt zelf getekend!) verhaal geschreven.
Ze hebben deze in een kamishibai-versie(vertelplaten) gegoten en vol overgave voorgelezen aan de kleutergroep.
Het was heel fijn om heel het maakproces op te volgen. Aan fantasie geen gebrek :)
En wij( begeleidsters) waren zo fier als een gieter!
kon filmpje niet uploaden

Véronique leest Duupje voor op school.

Onze leerlingen van het zesde leerjaar lazen voor uit hun lievelingsboeken. Ze namen filmpjes hiervan op. Dit in een volledige WK style.

Myriam leest 5OH-HZ (Organisatiehulp-Haarzorg) 'Het meisje zonder handen' van Grimm/ 5STW (Sociale en Technische wetenschappen) 'De koning die het tegen God opnam' van Andersen/6OR (Office en Retail) 'De Leeuwenkoning'/ 6OH 'De klokkenluider van Notre Dame' voor op school.

25 november: voorleesfeest in Don Bosco Genk! De leerlingen van het 1ste jaar maakten een sprookjestocht langs vier voorlezende klassen uit de derde graad. Zij brachten twee de Disneyklassiekers en twee minder bekende sprookjes in sprookjesachtige decors, prin(ses)senkleding, stoere maquillage en fairy tail cupcakes. Even terugkeren naar de tijd dat de dieren nog konden praten.

Kimberly leest Verschillende kinderboeken: Joris en de draak, Tip de Muis,... voor op school.

De leerlingen van het zesde leerjaar mochten zelf voorlezen aan hun meter-en peter kinderen van de eerste kleuterklas. Op school worden de leerlingen van L6 meter of peter van een kleuter uit de peuterklas en uit de eerste kleuterklas. Het was zo leuk dat we maandelijks een voorleesmoment gaan plannen voor onze meter- en peter kinderen.

t'Kliekske leest een zelfgeschreven en geïllustreerd verhaal voor in de buitenschoolse kinderopvang

Onze oudste kids(LJ5)hebben voor de kleuters een zelfverzonnen en zelf geïllustreerd(echt zelf getekend!) verhaal geschreven.
Ze hebben deze in een kamishibai-versie(vertelplaten) gegoten en vol overgave voorgelezen aan de kleutergroep.
Het was heel fijn om heel het maakproces op te volgen. Aan fantasie geen gebrek :)
En wij( begeleidsters) waren zo fier als een gieter!
kon filmpje niet uploaden

Carine leest Vijf mama's voor olifant/Kristien Hemmerechts voor Consultatiebureau Kind en Gezin

Door voor te lezen in consultatiebureau bereiken we jonge kindjes en hun ouders. Zij vonden het fijn om tussen de consultaties door samen te kunnen genieten van boekjes en vertelplaten. Ook Boekstart werd extra in de kijker gezet.

Nele leest Coco, kijk uit! voor op school.

In de school organiseerden we verschillende activiteiten (oa. de juffen lezen voor, oudste kinderen lezen voor voor de anderen..). Dit jaar hebben we er ook voor gekozen om een verhaal nog interactiever te maken door een poppenkast. De kinderen vonden het fantastisch. Ze waren op deze manier ook helemaal mee met het verhaal (jong en oud). Voor herhaling vatbaar 😋.

Nele leest Coco, kijk uit! voor op school.

We hebben er voor gekozen om het verhaal extra interactief voor te lezen door er een poppenkast van te maken. Op deze manier werden de kinderen volop in het verhaal gezogen. Wat bij onze 'buitengewone' kinderen niet altijd zo makkelijk is om ze allemaal mee te krijgen met een verhaal. Maar achteraf is toch gebleken dat bij de meeste het verhaaltje wel is blijven hangen.

Barbara leest Plons, Martin Waddell voor op school.

Griezelig voorlezen in de kelder. Het is heel donder, ze zien enkel de juf en de zaklamp. Gevoel van samenhorigheid, samen luisteren, dicht bij elkaar.
Dit voorleesmoment was met het derde leerjaar. De foto is genomen na het voorlezen van het verhaal.

Karina leest Verschrikkelijke beestjes geschreven door Elise Gravel voor In onze gemeente op voorleeswandeling

Fatma, de mama van twee van onze leerlingen op school, kwam voorlezen tijdens onze voorleeswandeling doorheen Tervuren. Ze is anderstalig, maar las toch in het Nederlands voor. Ze las zo enthousiast voor dat de kinderen één en al oor waren tijdens het voorleesmoment!

Marleen leest Pluk van de Petteflet van Annie M.G. Schmidt voor op school.

Geweldig om te zien en te horen hoe de kinderen van de tweede klas meeleven met dit verhaal! Ik lees nog veel andere boeken voor hoor, en af en toe ook met een kamishibai. Ze vinden het leuk dat ze de prenten zien terwijl het verhaal verteld wordt.

Sofie leest Pim Piloot - Ruth Wielockx voor op school.

Wij deden met heel de school mee aan de voorleesweek. De oudste kinderen lazen in leeshutjes voor aan andere kinderen. De leerkrachten lazen extra voor in de klassen. Er werden muzische activiteiten gedaan rond de voorleesmomentjes op VRT-max. Er was ook een gekke-lees-orendag. En de grootste boekenwurm won een pot vol met (snoeplees)wormen. En de kinderen ... die smaakten naar meer!

Carolien leest Zoekboek van Bumba voor Buitenschoolse Kinderopvang Ferm

Behalve dat het heel gezellig is, doordat de kinderen zo dicht bij elkaar kwamen zitten en anderen erbij gekomen zijn uit nieuwsgierigheid, is het ook leuk om samen in het boekje te kijken, plaatjes aanwijzen en benoemen, nieuwe/andere dingen ontdekken, ervaringen delen, vragen stellen, … Tijdens voorleesmomenten gebeurt er soms iets magisch, de band tussen kinderen en begeleiders wordt versterkt.

Claudia leest Raargebeurd, de fantastische meneer Vos, ik ben de sterkste,...... voor op school.

De Voorleesweek was weer een succes.Iedere dag werd er extra voorgelezen van klein tot groot. Op donderdag 24 november hielden we een voorleesdag met lokaal talent. De burgemeester van Lommel Bob Nijs, Tinne Mertens van de plaatselijke bibliotheek en Koen Swanenberg een bekende Lommelse performer maakten onze dag compleet. Op naar meer leesplezier!