Meer over voorlezen

Waarom is voorlezen belangrijk? Hoe lees je interactief voor? Waarom zou je ook voorlezen aan ouderen? Iedereen Leest, de initiatiefnemer van Voorleesweek, verzamelde doorheen de jaren onderzoek en praktijkvoorbeelden rond voorlezen.

Hieronder vind je een greep uit die artikels. Het volledige aanbod ontdek je op iedereenleest.be.

Alles over voorlezen

Waarom voorlezen aan ouderen waardevol is

De woorden die je meevoeren, de beelden die het verhaal oproept: voorlezen werkt verbindend en rustgevend voor alle leeftijden. Ook ouderen hebben er dus baat bij om aan voorgelezen te worden. Regelmatige voorleessessies voorkomen bovendien sociaal isolement en helpen om herinneringen op te halen.

Naar het artikel

Reeks: De voorleesboekenkast

In de reeks 'De voorleesboekenkast' gaan we op bezoek bij enthousiaste voorlezers en hun kinderen. Wat zijn hun favoriete voorleesboeken? Hoe ziet hun voorleesritueel eruit?

Naar de reeks

De vele voordelen van voorlezen

‘Children are made readers on the laps of their parents’, zo sprak auteur Emilie Buchwald. Door voor te lezen aan kinderen, stimuleer je niet alleen hun taalontwikkeling en woordenschat, maar geef je hen ook leesplezier door. En dat zijn lang niet de enige voordelen.

Naar het artikel

Voorlezen in de klas: weg met de drempels

In een ideale wereld is het iedere week Voorleesweek in de klas. De meeste leerkrachten ontdekken snel dat voorlezen belangrijk én plezierig is. Maar het is niet altijd evident om tijd vrij te maken voor voorlezen tijdens drukke lesdagen. En waarom nog energie steken in voorlezen als kinderen zelf al kunnen lezen? Plus: hoe begin je eraan? Deze tips helpen je alvast op weg.

Naar het artikel

De voor- en nadelen van digitaal voorlezen

Naast voorleesboeken op papier zijn er tal van digitale mogelijkheden om voor te lezen aan kinderen - van digitale prentenboeken tot interactieve voorleesapps. Maar wat is nu de beste optie voor je kind? En hoe begin je eraan? Onderzoek wijst op enkele voordelen van digitale media. Zo zouden ze de voorleescultuur net kunnen versterken, als het verhaal tenminste centraal blijft staan.

Naar het artikel

Blijven inzetten op voorlezen loont

In een meta-analyse onderstrepen Nederlandse onderzoekers het belang van voorlezen en zelf lezen voor kinderen en jongeren. Wie als kind wordt voorgelezen, heeft o.a. een grotere kans op een rijkere woordenschat. De studie wijst bovendien opnieuw op een positieve samenhang tussen leeservaring, lees- en taalvaardigheid én leesplezier.

Naar het artikel

Interactief voorlezen, hoe doe je dat?

Door interactief voor te lezen bied je kinderen rijke kansen om hun taal- en leesvaardigheid en hun leesmotivatie te versterken. Ontdek wat interactief voorlezen precies inhoudt, hoe je zo'n voorleesmoment voorbereidt en wat de effectieve kenmerken van interactief voorlezen zijn.

Naar het artikel