Voorlezen aan jongeren lijkt niet evident, maar het is zo waardevol. Dat bewijzen deze leerkrachten uit het secundair onderwijs, die aan de slag gaan met romans, kortverhalen en poëzie in de klas. Met succes, zo blijkt. Deze leerkrachten vertellen graag wat voorlezen zo krachtig maakt.

Marijke Jordens leest voor aan de tweede graad

‘Ik geef Nederlands en Engels aan de tweede graad. Leerlingen van die leeftijd hebben niet altijd de beste reputatie en ik worstel ook weleens met deze naar puberzweet ruikende jongelui. Hen enthousiasmeren voor het vak Nederlands is een hele klus, hen warm maken om een boek te lezen een mogelijks nog grotere uitdaging. Drie jaar geleden besloot ik het daarom anders aan te pakken. Als ik wou dat ze een boek zouden lezen, moest dat (deels) in de klas gebeuren. Lezen zou geen verplichting zijn, maar iets dat we samen deden. Zo ontstond een wekelijks voorleesmoment: elke maandag starten we de week met een nieuw hoofdstuk, dat ik ongeveer een kwartiertje voorlees. Toetsen mogen sindsdien trouwens nooit meer op maandag ingepland worden, anders moeten ze een dag langer wachten op het vervolg.’

Lees het interview met Marijke

Wouter Vanderstraeten probeert tieners warm te maken voor lezen

‘Voorlezen is voor mij begonnen nog voordat ik voor de klas stond. Zodra mijn kinderen geboren werden, las ik hen elke avond voor. Onze jongste is nu twaalf, maar nog steeds houden we dat moment in ere. Het is ons dagelijkse rustpunt, twintig minuten waarin wij twee samen verdwijnen in een verhaal. Omdat ik merkte wat voorlezen teweegbrengt, begon ik het ook in mijn lespraktijk te gebruiken. Ik vroeg me eerlijk gezegd wel af of pubers zaten te wachten op een voorleesmoment, zeker toen ik nog lesgaf in het vierde middelbaar. Maar ik merkte dat voorlezen precies datgene biedt waar jongeren nood aan hebben: even aan niets anders moeten denken, gewoon luisteren, eventueel je ogen sluiten en je laten meevoeren door een verhaal.'

Lees het interview met Wouter

Kristien Seghers leest volledige boeken voor

'Ik geef les in de eerste en tweede graad van Het College in Vilvoorde. Ik geef er Nederlands, geschiedenis en Literatuur en lees al van bij het begin van mijn loopbaan voor. Er zijn heel wat voordelen aan verbonden: het is een rustmoment bij het begin van het lesuur en het zorgt er ook voor dat de leerstof die erna komt met meer focus wordt gevolgd. Daarnaast komen de leerlingen zelf tot meer en beter tekstbegrip en is het een goede manier om nieuwe woordenschat op te pikken. In onze school in Vilvoorde zijn er heel wat anderstalige leerlingen dus dit is zeker een must! We 'lezen' een volledig boek. In de klas is iedereen telkens heel nieuwsgierig naar wat het volgende hoofdstuk zal brengen. Soms hoor ik zelfs op de speelplaats dat ze het over het boek hebben en voorspellingen doen over wat er komen gaat.'

Anja en Nadia zetten iedereen aan tot lezen

GO! Middenschool Voskenslaan in Gent zijn er twee bevlogen collega's die het leesvuur dagelijks aanwakkeren: Anja Sanders beheert de mediatheek en begeleidt van daaruit elke leerling naar het juiste boek. Nadia De Keyzer zorgt voor een duurzaam leesbeleid, met als missie krachtig taalonderwijs in élk vak. En daar hoort uiteraard voorlezen bij, als een vast en gekoesterd ritueel in hun klassen. De inzet van Anja en Nadia stelt hen in staat om dromen te zaaien en verbeelding te oogsten. 'Dit is een foto van een voorleesmoment in de klas op vrijdag. Ik lees hier voor uit Brooddoos van Dimitri Leue, een verhaal waarin een onschuldig meisje gepest wordt. Het leent zich erg goed om voorgelezen te worden. Korte zinnen, woordspelingen, herhalingen, tegenstellingen en humor zorgen ervoor dat de leerlingen aan mijn lippen hangen... En bovendien krijgen ze de boodschap mee dat pesten niet oké is en hoe je je als slachtoffer kan opstellen of wapenen...' Want boeken kunnen ook perfecte startpunten zijn voor een gesprek rond thema's die jongeren interesseren.

Wil je ook voorlezen in het secundair?

Hier vind je nog wat inspiratie!